Kuzey Kore geçen günlerde bazı füzelerini ateşleyerek Pasifik bölgesinde gerginliği artırdı. Raporlara göre, beş füze fırlatılmak üzere yerleştirildi, fakat füzelerden sadece biri fırlatılamadı. Diğer üç füze ise kışkırtıcı bir şekilde Japonya kıyılarına yaklaştı. Yaşanan bu olay uluslar arası kınanmıştı. Trump yönetimi ise bu konuda çok daha dikkatli davrandı. Fakat Kuzey Korelilerden test ile alakalı kışkırtıcı açıklamalar gelmeye devam etti .
Bununla birlikte, Jeopolitik stratejinin ötesinde bu testler için daha derin bir açıklama mevcut. Antropolog Sonia Ryang, “Kuzey Kore’nin efsane lideri Kim Il Sung’un politik kültünü anlamak, Kuzey Kore sosyal hayatının kültürel mantığını anlamanın kilit noktası” olduğunu savunuyor.
1948’de Kore Yarımadası, kuzeydeki Sovyetler Birliği ve güneydeki ABD tarafından bölündüğünden bu yana, Kuzey Kore’nin orijinal lideri Kim Il Sung’un soyuyla ilgili bir kült miti geliştirilmiştir ve bu mit ulusal olarak sürdürülmeye devam edilmişti. Ryang, 1970’ler ve 80’li yıllarda, çeşitli siyasi ritüeller, sanat ve edebiyatta Kim II Sung’un bir efsane olmasının etkili olduğunu belirtti. Bu mitolojide kendi soyunun egemenliği ile örneklendirilen Kuzey Kore, ebedi bir lider ve efendinin koruyucusuna dönüşüyor; birincisi Kim Jong II ve şimdi de oğlu Kim Jong-un.
Kim Il Sung’un belirgin ırkçı niteliği bütün bunlar için hayati önem taşımaktadır ve bu konuya, Brian Reynolds Myers tarafından 2010’da yayınlanan “The Cleanest Race:How North Koreans See Themselves and Why it Matters?” adlı bir çalışmada yer verilmiştir. Myers, Kuzey Kore toplumunun Japon faşisti olduğu kadar Marksist ya da komünist bir toplum olmadığını savunuyor. Kore, 20. yüzyılın ilk yarısı boyunca Japonya tarafından işgal edildi ve Myers bu durumun kilit nokta olduğunu iddia ediyor: “ Kuzey Kore’de Marksist ve komünist yapılar ne olursa olsun, bu tür yapıları egemen bir siyasi ideoloji yönetimi altında görmek zorundayız. İmparator Hirohito ile Lenin’ inkinden daha ortak noktalar var. Bu, Kim Il Sung’un ebedi tanrısal doğa mitolojisi Shinto İmparatoru ile karşılaştırılabilir.”
Peki, füze denemesinin başlatılmasının önemi nedir? Bunlar, Kuzey Koreli insanları farklı bir nüfus olarak birbirine bağlayan ritüelleştirilen mitolojinin uzantılarıdır. Bu gibi askeri tatbikatlar, Kuzey Kore ulusunun ebedi Büyük Lider tarafından korunmaya ve korunmaya devam ettiğini ortaya çıkarmak için kullanılıyor.
Dahası, mitolojideki ırk unsuru, ABD gibi kötü yabancı işgalcilere yönelik militarist düşmanlığın sürekli ve dik duruşunu gerektirir. Bu roket fırlatma olayı, Kuzey Kore’nin ritüel yaşamının uzantılarıdır. Kore halkı , kötü yabancı işgalcilerden Büyük Lider tarafından korunarak bir ırk olarak birleştirilir.
Bu yüzden, bu provokasyon eylemden çok endişe duymamak gerekir. Çünkü Kuzey Kore ırksal mitolojiye dayanan bir ulustur. Bu ulusun gidişatı için böyle olaylar zaman zaman görülebilir. Fakat bu ırk ideolojisinin belirgin etkilerinden biri de, herhangi bir ülke arasında asla Kuzey Kore ile barış olmayacağıdır.
Bununla birlikte, tüm bunlara dikkat çeken önemli nokta, Kuzey Kore füze testlerinin tekrar edilmesinin sadece bir jeo-politik strateji meselesi değil, pek çok yorumcu ve uzmanların tahmin ettiği gibi olması; Kuzey Kore ırkını kökten kötü yabancı işgalcilere bağlayan ve koruyan bir ritüelleştirilmiş mitolojinin özünde bulunan bir unsurdur. Askeri kamusal görüntüler Kuzey Korelilere, Büyük ve Ebedi Liderlerinin koruma ve sürekli nimetlerine devam ettiklerini hatırlatabilir.
Elif Erkeç